Fender "kort och gott"

Tänkte göra som Fenders syrras matte gjorde. Det var som sagt ett litet tag sen senast jag gjorde den. Så nu är det dags igen.

Fender, världens goaste rottiskille. Men som ibland är jävligt billig. Just nu är Fender 16 månader, fatta, redan 16 månader. Det var inte länge sen han satt i mitt knä när jag bloggade och baksade ner alla våra mattor, kissade i alla slags konstiga gömmor, låg under soffbordet, vägrade äta mat. Underbar tid. Nu är han en tonåring, och det märks. Allt började när han var runt året, det eskalerade och slutade med att vi kastrearade honom kemiskt, vilket innebär att han skulle vara kastrerad under 6 månader ungefär. Det tog ett tag innan vi märkte av hans förändring, visst, han var olidlig ibland, men det hör till. För drygt en vecka sen märkte jag att han slickade exkta mkt och ordentligt på sin snopp, vilket han gör i vanliga fall med, men inte har han gjort det under tiden då han har haft kastreringen. Alltså kom det ingen sperma. Men när jag tittade närmre såg jag S A G G E! Sprutan har alltså släppt och Fender har blivit en "stror" kille igen.

Hans spökålder har börjat. Han skäller åt saker som inte ens finns, han morrar och baffar åt saker som tex en flagga som hängen på nån grannes vägg.. men ja, han är en vakthund. En dag började han helt plötsligt kolla upp i taket och skälla åt gardinerna, på jobbet. Dom har liksom hängt där i år och dar. Nåja, det är en fis i rymden. Han skäller åt folk, man är aldrig förberedd. MEN, inte vem som helst. Han skäller (dag som kväll) åt folk som har luva, kanske till och med en mössa under luvan, går lite skumt och nära. Då sätter maskineriet igång, SOM FAN. Han gör inte så mkt mer än att skälla ut personen sen är det bra, men arför gör han det egentligen?

Samma sak med mindre barn, han viftar på svansen, bjuder in till lek. Man ser alltså att han är busig, men säg det till ett par skräckslagna föräldrar som tar tag i sina barn och springer därifrån. Dom tror nog att Fender vill nåt illa, vilket såklart känns hemskt för oss. Men det är framförallt barn som springer och busar, gör era hundar också så?

Men om man bortser från allt det jag skrev så är Fender jätteduktig, han lyssnar förvånansvärt bra, lyder och är lugn och fäljer våra signaler. Han är helt underbar hemma, även hemma hos andra. Han går och lägger sig oftast efter att ha hälsat och kanske busat lite.

Koppel. Han går faktiskt helt okej i koppel måste jag säga. Han drar när vi går med andra hundar, i det här fallet Buster och hans ägare. Men ger sig efter en stund, efter lite tjööööt. Med mig ensam, eller med jerry ensam går han jättebra, drar i princip ingenting. MEN, när vi går tillsammans blir det lite tjötigare, men han ger sig efter en stund då med, så det är på förbättringsväg, vi jobbar på't, om man kan säga så!

I bilen är han helt fantastisk. Sitter och tittar ut helt tyst eller sover. Men åker vi förbi en annan hund och tittar ut, glor han så att han tappar ögonen nästan, eller så piper han lite men jag brukar säga tyst och då är han det. Så det är verkligen kanon att han är fin och lugn. Peppar peppar ta i trä. Sagt och gjort.

Plogbilar, traktorer, fyrhjulingar, mopeder osv, blir han busig av. Han tittar på dom busigt och börjar halft busa med dom, (går ner med framtassarna och viftar på svansen) bjuder in till lek, eller börjar springa efter dom lite! Hahaha, han är bra knäpp ibland!! Vakthunden!

Jag tror att jag fick med det mesta, men om inte kan ni väl hojta till! :)


I somras i Åkerstyckebruk på fiske..nu är han en aning större och fetare ;)

Kommentarer
Postat av: Pernilla

Det där med promenader stämmer exakt in på Dolly! Hon drar som fan om det är andra hundar med och även om det är fler personer med men om man går själv med henne går hon exemplariskt! Det är skönt att höra att det finns andra som också har "problem". Det är ju inga jätteproblem men det blir jävligt otrevligt med promenader när folk tror att man kommer med barnvagn och en psykhund =/

2011-01-10 @ 21:43:23
Postat av: lovisa

sv: jas?:D ja jag håller med;)

2011-05-18 @ 08:41:03
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/
Postat av: sabina

hej, först och främst vill jag bara framföra att jag absolut inte har något emot rottweiler, tvärtom, rottweilerhundar med kapabla ägare är hur mysiga som helst. jag hoppas min kommentar i LD's blogg inte lät fientlig gällande rasen. det jag blir irriterad på, om du råkade missa det i min eller runt tretti, fyrti andras kommentarer, var att större hundar är mer skrämmande lösa än vad små är, särskilt när man själv har en liten(som dessa rottweilerägare envisades med att deras lösa skulle få hälsa på, trots att jag sa nej). det är väl helt logiskt.



angående din kommentar i min blogg; jag har runt femton regelbundna läsare - merparten av det jag skriver är inte till för någon annan, och är egentligen bara klagomål och gnäll(därav namnet cynism). det du läser i min blogg speglar inte hela mig, utan vissa(ofta ytliga, och för andra jobbiga) sidor av mig själv jag valt att inte visa för mina medmänniskor, utan att de själva är medvetna om det. då pratar jag främst om mina vänner, några andra bryr jag mig egentligen inte om, även om dessa också gärna får läsa. men visst hävdar jag mig, däremot är jag nyss fyllda 21, till skillnad mot dessa "tjugoplussare" jag pratar om.

2011-05-18 @ 11:29:55
URL: http://systercynism.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback